“If you’re talking to everybody, you’re talking to nobody” – de noodzaak om te segmenteren

De noodzaak om te segmenteren

Het is een bekend gezegde in de marketing: “If you’re talking to everybody, you’re talking to nobody”. Met andere woorden: als je je niet op een specifieke groep richt, richt je je eigenlijk op niemand. Mensen zullen zich niet aangesproken voelen. Jouw doelgroep merkt niets van een speciale benadering. Kortom je marketing-activiteiten zijn niet erg effectief en je gaat niet efficiënt met je middelen om. Schieten met hagel, dus.

Online marketing is ideaal voor fijnmazige segmentering

Online marketing biedt fantastische manieren om een hele specifieke doelgroep te benaderen. Je kunt op enorm veel manieren inzichten krijgen in het gedrag van jouw potentiële doelgroep en specifieke segmenten binnen je doelgroep. Het loont dan ook om je doelgroep goed te beschrijven, na te gaan waar, wanneer en hoe ze zich over de digitale kanalen bewegen. Heb je een groot publiek dan is het nuttig om dit publiek op te delen in verschillende segmenten. Het maken van persona’s is een handig hulpmiddel om je doelgroep te definiëren en te begrijpen.

Wat is een persona?

Gemaakt van ‘echte’ woorden van ‘echte’ klanten, vertelt een persona jou hoe toekomstige klanten denken en doen als ze onderzoeken hoe ze een probleem moeten oplossen waarvoor jouw bedrijf een oplossing biedt. Het is veel meer dan een een-dimensionaal profiel van de mensen die je probeert te beïnvloeden, of hun klantreis (customer journey). Persona’s geven je inzicht in hun beslissingen – de specifieke gewoontes, zorgen en criteria die de klant doen beslissen om voor jou of je concurrenten te kiezen.

A buyer persona is not merely a description of your buyer. As hundreds of our partners and customers can tell you, simply profiling your buyer results in too many personas and not nearly enough marketing guidance.

But when you have insights into what your buyers think about doing business with you, including verbatim quotes from people who have recently made the decision to solve a similar problem, you have the knowledge you need to align your marketing decisions — from positioning and messaging through content marketing and sales enablement – with your buyer’s expectations.

The ROI is this simple: When you know how to help buyers evaluate your approach on their own terms, you build a bond of trust that competitors can’t match.

Handige tools

Hubspot heeft een handige tool waarmee je in ongeveer 20 korte stappen in de vorm van vragen een persona kan opstellen voor jouw bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *