Het belang van welkomst e-mails

Een goede welkomst e-mail kan een enorm verschil maken in de engagement en loyaliteit van de abonnees op jouw e-maillijst. Het is daarom belangrijk dat je bij het inschrijven van een nieuw e-mailadres een welkomst e-mail verstuurd.

Veel Email Service Providers (ESP’s) bieden de mogelijkheid om bij inschrijving automatisch een welkomst e-mail te versturen. Je kunt deze zelf opmaken.

Als je de welkomst e-mail goed opstelt, laat je de nieuwe inschrijver zich direct welkom voelen, weet de inschrijver wie je bent, waar je voor staat en wat hij van je mag en kan verwachten.

Een goede welkomst e-mail bevat:

  • een bedankje
    • laat merken dat je het waardeert dat iemand zich heeft ingeschreven voor jouw e-maillijst

voorbeeld: “Namens het team van F&S Fashion heten we je van harte welkom en willen we je bedanken voor je inschrijving om onze wekelijkse mails met Mode en Stijl tips te ontvangen”

  • manage de verwachtingen
    • laat weten wat mensen kunnen verwachten van je. Hoe vaak ga je ze mailen? Wat ga je naar ze sturen?

voorbeeld: “F&S Fashion stuurt je elke maandag een aantal leuke en handige Mode en Stijltips. Zo kun je inspiratie op doen voor de hele week. Beter kan je week niet beginnen”

  • korte beschrijving van jouw bedrijf
    • geef met een paar zinnen aan wat je doet en waarom

voorbeeld: “Mocht je ons nog niet kennen, F&S Fashion is hét online platform voor Mode en Stijltips. Wij houden voor jou alle trends bij, wonen de belangrijkste mode-events bij en zoeken naar de beste koopjes voor jou”

  • bonus/Cadeau
    • dit is optioneel, maar het is wel een goede binnenkomer. Geef iets weg. Het kan een kortingscode zijn, een e-book, white paper, een extraatje bij de eerste aankoop, etc. Als je dit hebt aangeboden om mensen te overtuigen hun e-mailadres achter te laten, dan herinner je ze aan dit aanbod in de welkomst e-mail

voorbeeld: “Vergeet niet gebruik te maken van de kortingscode die je bij de inschrijving hebt ontvangen”

  • Contactgegevens
    • zorg dat je een telefoonnummer en website vermeld in je welkomst e-mail. Heb je een fysieke winkel, vermeld dan ook het adres. Het verhoogt de betrouwbaarheid van je bedrijf en triggert klanten ook om met je te interacteren

voorbeeld: “Als je vragen of opmerkingen hebt, neem dan vooral contact met ons op. Je kunt een reply op deze e-mail sturen, je kunt onze website bezoeken of je kunt ons bellen”

  • hoe uit te schrijven
    • maak duidelijk hoe klanten kunnen uitschrijven. Daarmee geef je aan dat mensen niet aan je ‘vastzitten’. Mochten mensen zich uitschrijven, kun je daar weer op een leuke manier mee omgaan zodat de laatste indruk een goede is en de weg terug weer makkelijk gevonden is. Maar daarover lees je in een andere blog meer.

voorbeeld: “Je zit niet aan ons vast. Je kunt je op elk moment uitschrijven via de link in deze mail. Natuurlijk zullen we daar best even verdrietig van zijn, maar daar komen we vast wel weer bovenop”

  • verstuur de mail vanuit een medewerker/persoon niet vanuit een bedrijf.
    • maak het persoonlijk door de mail te ondertekenen met een naam van een persoon. Dit kun je zelf zijn of iemand die binnen jouw bedrijf verantwoordelijk is voor klantcontact.

voorbeeld: “Geniet van je dag! – Linda van Steenbruggen, oprichtster van F&S Fashion”

De totale welkomst e-mail zou er dan zo uit kunnen zien:

Hallo <voornaam>,

Namens het team van F&S Fashion heten we je van harte welkom en willen we je bedanken voor je inschrijving om onze wekelijkse mails met Mode en Stijl tips te ontvangen.

F&S Fashion stuurt je elke maandag een aantal leuke en handige Mode en Stijltips. Zo kun je inspiratie op doen voor de hele week. Beter kan je week niet beginnen.

Mocht je ons nog niet kennen, F&S Fashion is hét online platform voor Mode en Stijltips. Wij houden voor jou alle trends bij, wonen de belangrijkste mode-events bij en zoeken naar de beste koopjes voor jou.

Vergeet niet gebruik te maken van de kortingscode die je bij de inschrijving hebt ontvangen.

Als je vragen of opmerkingen hebt, neem dan vooral contact met ons op. Je kunt een reply op deze e-mail sturen, je kunt onze website bezoeken of je kunt ons bellen.

Je zit niet aan ons vast. Je kunt je op elk moment uitschrijven via de link in deze mail. Natuurlijk zullen we daar best even verdrietig van zijn, maar daar komen we vast wel weer bovenop.

Geniet van je dag! – Linda van Steenbruggen, oprichtster van F&S Fashion”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *